9 май 2015 г.

Мисия "Хранене" започва официално


Проект "На място във фитнеса" вече е факт. В неделя обявих идеята, после пуснах и официалната страница, а после тихомълком започнах да изпълнявам и втората мисия.

Казват, че храненето е 80% от фитнес формата. Можеш да се убиеш от тренировки в залата, но от това нито се отслабва, нито се правят впечатляващи мускули. В моя случай тренировките дори биха могли да ми изиграят много лоша шега, защото повишената физическа активност засилва апетита. А това води до обратен ефект. Ето защо стабилният фитнес режим трябва да върви със стабилен хранителен режим, какъвто моят в момента не е.

ЦЕЛ НА МИСИЯТА: Да си изградя режим на хранене
Когато говоря за хранителен режим имам предвид три неща - достатъчно течности, постоянни часове на хранене и постоянни количества храна. Качеството на храната е много важна, но отделна тема.

Обикновено течностите не са проблем. По принцип изпитвам нужда да пия голямо количество вода и предпочитам именно вода, а не безалкохолни напитки. Напоследък обаче забравям да пия. Все по-често от бутилката на работа ми остава за следващия ден, а пък у дома шишето до леглото ми стои празно. А това допринася за един проблем, на който все още много се ядосвам - отоците. Допреди няколко години не знаех какво е да ти отичат краката от седене или прекалено стоене права. После разбрах, но пък тръгнах на фитнес и отново забравих. От около два месеца не смея да се кача на високи обувки за работа именно по тази причина. Идва ми в повече, така че първа и много важна задача от изграждането на новия ми режим е завръщането към водата.

ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО "ВОДА"
Продължителност: 30 дни
Начална дата: 27 април 2015 г.
Крайна дата: 26 май 2015 г.


Да, това предизвикателство вече съм го започнала и дори почти съм го преполовила, защото е доста по-кратичко от фитнес предизвикателството. Причината е, че не ми се налага тепърва да си градя навика да пия вода. Достатъчно ми е да се върна към него, а това е далеч по-лесно.

Правила:
  1. Да пия по 2 л вода или повече на ден. Звучи сякаш съм се хванала за клишето от популярните статийки за здраве, но всъщност и по случайност това е "моето" количество вода. Струва си обаче да напиша една публикация за пиенето и хидратацията. Като водолюбиво същество имам какво да споделя. 
  2. Всеки ден в който изпия по-малко от 1,5 л се счита за прекъсване на серията. 
  3. Всеки ден, в който изпия между 1,5 и 2 л вода се счита за прекъсване на серията, което се компенсира, ако в следващите 3 дни пия по най-малко 2 л вода. 
  4. Предизвикателството се счита за успешно приключено при не повече от 1 прекъсване с продължителност не повече от 1 ден. Оставям си място за грешки, защото съм напълно наясно, че всичко се случва. 
***
Първата задача, която си поставих, е лесна. Трябва да направя нещо добре познато. Втората задача по тази мисия се цели в мое слабо място. След толкова опити за отслабване, много от които успешни до време, вече знам коя формула работи за мен. И това е приемането на по-малко калории отколкото горя. След години на мерене, теглене и измисляне на рецепти, които да се вместят в еди-какво-си ограничение, вече и на сън да ме бутнат мога да си спастря закуска, обяд и вечеря като за човек на диета. Големият ми проблем са междинните хранения.

От една страна не мога без тях, защото разстоянието между обяда и вечерята ми е доста голямо и ми пригладнява. От друга - не готвя за тях. За тях разчитам повече на готови храни, които мога да си взема от магазина, когато ми потрябват. Затова и тези междинни закуски са моментът, в който си разрешавам десертчета, бисквити, шоколади, сладки или пък чипсове и снаксове.

По принцип това не е фатално. Стига да не се случва по няколко пъти на ден и да спазвам разумни количества. Дори е полезно, защото премахва ореола на забранена храна от всички благини на хранителната индустрия и не се настървявам за тях. Но когато не съм на диета и не следя всичко, което ям - както в момента - тази категория похапвания може доста да раздуе калорийния ми прием. А дори и на диета пак в нея стават най-големите издънки. Затова този път първо нея вкарам под прожекторите.

ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО "ХАПВАЙ СМЕЛО"
Продължителност: 30 дни
Начална дата: 4 май 2015 г.
Крайна дата: 2 юни 2015 г. 


Гордея се със себе си. И това предизвикателство вече съм го започнала, макар и по-скромно. Засега набирам скорост. Но пък вече набирам скорост.

Правила:
  1. Записвам всичко, което ям между основните хранения. Да знаеш размера на проблема е първата и абсолютно необходима стъпка към успешното му решаване. А когато си поставя ограничение, това ще е единствения начин да съм сигурна, кога го спазвам и кога не. 
  2. Не записвам самите основни хранения (засега). Ако започна да записвам цялата си храна, ще се разсея. Ще ми се прииска да контролирам всичко, което ям, а в момента не това е идеята. Затова този месец няма да върша глупости и ще се съсредоточа само върху междинните закуски. 
  3. От ден 8 (11 май 2015 г.) се опитвам да огранича похапванията на 500 калории общо за деня. 30 дни са много време. Записването на храната е навик, който иска време, за да се вкорени и да си намери място в ежедневието ми, за което му трябва това поне толкова време. Но ако се окаже, че прекалявам с яденето, за което съм напълно сигурна, един месец бездействане с ясното съзнание за размера на проблема ще ме изнерви до крайна степен. Затова е добре да си поставя изпълнимо ограничени, което няма да ме кара да се чувствам лишена, но ще положи основата за справянето с излишествата. 
  4. Допускат се прекъсвания в записването от 1 ден, но не повече от 4 за целия период. 
  5. Всяко прекъсване от 2 или повече дни означава, че предизвикателството е приключило неуспешно. 
  6. От ден 8 нататък всеки ден с между 500 и 550 ккал се счита за прекъсване, което се компенсира, ако следващият ден е с под 500 ккал. 
  7. Всеки ден с повече от 550 ккал от междинни хранения се счита за прекъсване. 
  8. Предизвикателството се счита за успешно, ако броят на прекъсванията от точки 6 и 7 е не повече от 6 дни за целия период на предизвикателството. 
Навярно звучи сложно с тези 8 правила. За мен не е чак толкова. Все пак са ми нужни вратички, които хем да го нарпавят достатъчно лесно и да ми позволят да не се чувствам твърде ограничена - като животно в клетка - хем да не го направят прекалено лесно.

И така, това е видът на мисия "Хранене" за момента. Две предизвикателства по около един месец и в края на месеца ще си поставя нови. Дотогава брячите в тази статия и на страницата на проекта ще показват докъде съм стигнала. Мисля, че ме очаква интересен месец.

Няма коментари:

Публикуване на коментар